Szinte minden nap használjuk a Google szolgáltatásait,
legyen szó keresőről, driveról, postafiókról, de senkit nem hallottam még a
Google művészeti szolgáltatásáról (Google Art Project) beszélni, pedig egy
olyan projektről van szó, amely nemcsak műkedvelőknek, hanem pedagógusoknak,
diákoknak is hasznos lehet, legyen szó gyűjtőmunkáról, tanórára való
felkészülésről, vagy a tanórák változatosabbá tételéről az internet segítségével
elérhető gyűjtemények használatával.
http://www.google.com/culturalinstitute/project/art-project
oldalon keresgélhetünk a különböző neves múzeumok gyűjteményei között, rákereshetünk alkotókra is, így kidobja az oldal azoknak a múzeumoknak a nevét, ahol a keresett személytől nézhetünk meg képeket.
![]() |
Egyik kedvenc festőm, Gustav Klimt képek fellelhetősége és az alkotások |
A honlap
egyik legnagyobb előnye, hogy bizonyos képeket olyan részletességgel, olyan
nagyításban nézhetjük meg, amelyet egy élő múzeumi látogatáson nem szabad, vagy
nem is tudunk megtenni. Érdemes időt szánni a rengeteg festmény, szobor,
műtárgy megtekintésére; kedvenceinkből saját galériát is összeállíthatunk (My
Galleries), és meg is oszthatjuk másokkal – pedagógusként saját kollégáinkkal,
vagy diákjainkkal egy téma feldolgozását segítve, színesítve, vagy diákjaink
megoszthatják egymással saját összeállított, tematizált gyűjteményüket.
Rengeteg szót ejthetnénk bizonyos neves múzeumok gyűjteményeiről,
de én most leginkább a magyar múzeumokra fókuszáltam,- mivel az egy könnyebben megfogható, kisebb szelete az oldalnak-, és azok tanórán való
felhasználhatóságának lehetőségein gondolkoztam. Az oldalon kutatva úgy
gondolom, a fent említett feldolgozásra saját kreativitásunk (és természetesen
az a tény, hogy a múzeumok nem minden egyes műve található meg) szabhat csak határt.
![]() |
Magyar Nemzeti Galéria |
Habár a múzeumokról gyakran a festmények jutnak eszünkbe, az Art Project adta
lehetőségeket első gondolatainkkal ellentétben nemcsak művészettörténet vagy
rajzórán használhatjuk, hanem pl. irodalom vagy történelemórán. A tárgyakhoz
köthető feladatokhoz ajánlani tudnám a Petőfi Irodalmi Múzeum műtárgyait, amelyek
között megtalálhatjuk pl. Jókai Mór egyik eredeti levelének digitalizált
változatát, vagy Ady Magyar Királyi Államvasutak éves bérletét 1912-ből saját
kézzel írt aláírásával. Egy-egy ilyen érdekesség feldolgozása (pl. egy vita,
vagy pl. egy levél mondanivalójának szerepjátékban való megelevenítése) sokkal
közelebb hozza az egyes költőket a diákokhoz, megismerik az általuk csak
könyvből ismert személyek egy másik oldalát, sokkal könnyebben fogadják be az
információkat, mintha csak egy életutat elolvasnának. Történelemórához a
Magyar Nemzeti Múzeum történelmi tárgyait csodálhatjuk meg, és találhatunk ki
feladatokat. A http://www.google.com/culturalinstitute/collection/hungarian-national-gallery?projectId=art-project
linkre kattintva pedig a Nemzeti Galéria történetét olvashatjuk el, egy
kattintással elérhetjük a hivatalos oldalát, miközben jobb oldalon az alkotások
között nézelődhetünk.
Street view lehetőséggel virtuális sétát tehetünk bizonyos
múzeumokban. Ez a funkció használatát tekintve nagyon hasonló a Google Maps
Street view lehetőségéhez. Pedagógusoknak ezt a lehetőséget is érdemes
kihasználniuk, kvázi egy kiállítás látogatást tehetnek meg, miközben a
diákjaikkal nem hagyják el a termet. Kevés az esélye, hogy a gyerekek eljutnak
akár egy távoli ország érdekes kiállítására, így a távolság a virtuális sétának
köszönhetően pár kattintással legyőzhető, és különböző feladatokkal izgalmassá
és emlékezetessé tehető (pl. egy bizonyos kép, tárgy, képrészlet stb.
megkeresése, feladatok csoportos megoldása, vagy Habók Lilla (2011) írása alapján
gyűjtőmunkákhoz, tárgytól független iskolai vetélkedőkhöz, művészettörténeti
illetve irodalom órai felhasználáshoz is használhatjuk, mind a virtuális séta
lehetőséget, mind a műalkotások gyűjteményét.
Felhasznált irodalom:
Habók Lilla (2011): Egyetemes és magyar művészeti képadatbázisok. In: Bányai Sándor–Szivák Judit (szerk.): MódszerLesen. Infokommunikációs módszerek a tanításban. Raabe Kiadó, Budapest
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése