2014. május 7., szerda

Google Art Project... irodalomórára is!



Szinte minden nap használjuk a Google szolgáltatásait, legyen szó keresőről, driveról, postafiókról, de senkit nem hallottam még a Google művészeti szolgáltatásáról (Google Art Project) beszélni, pedig egy olyan projektről van szó, amely nemcsak műkedvelőknek, hanem pedagógusoknak, diákoknak is hasznos lehet, legyen szó gyűjtőmunkáról, tanórára való felkészülésről, vagy a tanórák változatosabbá tételéről az internet segítségével elérhető gyűjtemények használatával.

http://www.google.com/culturalinstitute/project/art-project oldalon keresgélhetünk a különböző neves múzeumok gyűjteményei között, rákereshetünk alkotókra is, így kidobja az oldal azoknak a múzeumoknak a nevét, ahol a keresett személytől nézhetünk meg képeket.
Egyik kedvenc festőm, Gustav Klimt képek fellelhetősége és az alkotások

 A honlap egyik legnagyobb előnye, hogy bizonyos képeket olyan részletességgel, olyan nagyításban nézhetjük meg, amelyet egy élő múzeumi látogatáson nem szabad, vagy nem is tudunk megtenni. Érdemes időt szánni a rengeteg festmény, szobor, műtárgy megtekintésére; kedvenceinkből saját galériát is összeállíthatunk (My Galleries), és meg is oszthatjuk másokkal – pedagógusként saját kollégáinkkal, vagy diákjainkkal egy téma feldolgozását segítve, színesítve, vagy diákjaink megoszthatják egymással saját összeállított, tematizált gyűjteményüket. 

Rengeteg szót ejthetnénk bizonyos neves múzeumok gyűjteményeiről, de én most leginkább a magyar múzeumokra fókuszáltam,- mivel az egy könnyebben megfogható, kisebb szelete az oldalnak-, és azok tanórán való felhasználhatóságának lehetőségein gondolkoztam. Az oldalon kutatva úgy gondolom, a fent említett feldolgozásra saját kreativitásunk (és természetesen az a tény, hogy a múzeumok nem minden egyes műve található meg) szabhat csak határt.
Magyar Nemzeti Galéria

 Habár a múzeumokról gyakran a festmények jutnak eszünkbe, az Art Project adta lehetőségeket első gondolatainkkal ellentétben nemcsak művészettörténet vagy rajzórán használhatjuk, hanem pl. irodalom vagy történelemórán. A tárgyakhoz köthető feladatokhoz ajánlani tudnám a Petőfi Irodalmi Múzeum műtárgyait, amelyek között megtalálhatjuk pl. Jókai Mór egyik eredeti levelének digitalizált változatát, vagy Ady Magyar Királyi Államvasutak éves bérletét 1912-ből saját kézzel írt aláírásával. Egy-egy ilyen érdekesség feldolgozása (pl. egy vita, vagy pl. egy levél mondanivalójának szerepjátékban való megelevenítése) sokkal közelebb hozza az egyes költőket a diákokhoz, megismerik az általuk csak könyvből ismert személyek egy másik oldalát, sokkal könnyebben fogadják be az információkat, mintha csak egy életutat elolvasnának. Történelemórához a Magyar Nemzeti Múzeum történelmi tárgyait csodálhatjuk meg, és találhatunk ki feladatokat. A http://www.google.com/culturalinstitute/collection/hungarian-national-gallery?projectId=art-project linkre kattintva pedig a Nemzeti Galéria történetét olvashatjuk el, egy kattintással elérhetjük a hivatalos oldalát, miközben jobb oldalon az alkotások között nézelődhetünk. 

Street view lehetőséggel virtuális sétát tehetünk bizonyos múzeumokban. Ez a funkció használatát tekintve nagyon hasonló a Google Maps Street view lehetőségéhez. Pedagógusoknak ezt a lehetőséget is érdemes kihasználniuk, kvázi egy kiállítás látogatást tehetnek meg, miközben a diákjaikkal nem hagyják el a termet. Kevés az esélye, hogy a gyerekek eljutnak akár egy távoli ország érdekes kiállítására, így a távolság a virtuális sétának köszönhetően pár kattintással legyőzhető, és különböző feladatokkal izgalmassá és emlékezetessé tehető (pl. egy bizonyos kép, tárgy, képrészlet stb. megkeresése, feladatok csoportos megoldása, vagy Habók Lilla (2011) írása alapján gyűjtőmunkákhoz, tárgytól független iskolai vetélkedőkhöz, művészettörténeti illetve irodalom órai felhasználáshoz is használhatjuk, mind a virtuális séta lehetőséget, mind a műalkotások gyűjteményét.

Felhasznált irodalom:



Habók Lilla (2011): Egyetemes és magyar művészeti képadatbázisok. In: Bányai Sándor–Szivák Judit (szerk.): MódszerLesen. Infokommunikációs módszerek a tanításban. Raabe Kiadó, Budapest



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése