2014. április 7., hétfő

Izmus, izmus... konnektivIZMUS!

A 20. század elején megjelenő avantgárd a forradalom művészete, avagy a művészet forradalma. Az irányzaton belül kialakult „izmusok” a formabontást, a hagyományoktól való tudatos elrugaszkodást hivatottak kifejezni. Az avantgárd alkotók célja a konstruktív lázadás, és új alternatívák teremtése, az emberi gondolkodás átalakításával.
Minthogy a tanulás is művészet, úgy gondolom, nem teljesen elrugaszkodott gondolat, hogy a hálózati tanulás, avagy konnektivIZMUS felfogható a tanulás avantgárdjaként a maga újító, forradalmi ismeretszerzési stratégiáival.

A technika fejlődése az oktatásra is hatást gyakorol. Kulcsár Zsolt szerint a konnektivizmus teljesen önálló tanuláselméleti kategóriaként értelmezhető, míg Ollé János megfogalmazza, hogy a konnektivizmus talán nem is tisztán tanuláselmélet, hanem túlmutat azon. Mármár az LLL paradigmát erősítő komplex életvitelként fogható fel, melynek csupán egyik vetülete az oktatásban való felhasználás. Mindenesetre az alkalmazott modern oktatási módszerek – mint a behaviorizmus, kognitivizmus, és konnektivizmus – mellé egyre inkább felzárkózik a hálózatalapú tanulás, ami a tanulást hálózatépítő tevékenységként definiálja (ld. táblázat). A fogalmat George Siemens és

Stephen Downes alkotta meg. A kutatópáros 2008 szeptemberében indította el a témában első nagyszabású nemzetközi képzését, melyet teljes egészében a módszer reprezentációjaként valósítottak meg.

A hálózatalapú tanulás felfogható három tudományterületet (pedagógia, informatika és hálózatkutatás) ötvözeteként, illetve fogalmi szinten a hálózatelméletek pedagógiában való alkalmazásaként is értelmezhető.
A hálózatalapú oktatásszervezés szükségtelenné teszi a személyes jelenlétet, sőt az időbeli kötöttséget is csökkenti, hiszen nem határoz meg konkrét időpontokhoz kötött tanulási alkalmakat (hanem non-stop), csupán a befektetett időt és energiát követeli meg, de ezt is csak csoportszelekció formájában kéri számon. A hálózati munkában tényleg minden a hálózaton zajlik, ezzel újrateremti a tanulási környezetről alkotott nézeteket, és barátságos osztályteremből a virtuális térbe vezet minket, miközben a tudásátadást és tudásszerzést összegyúrja, demokratizálja és kölcsönös tudásmegosztásként értelmezi újra.
A konnektivizmus túlmutat az oktatásban kezdetben használt web1-es alkalmazások
információszerzési céljain, a web2 univerzumában az információ-megosztásra, tudás-cserére kerül a hangsúly, mely hálózatba szervezett, IKT eszközökkel megtámogatott formában zajlik.
A hálózati alapon szerveződő tanulócsoportban lehetőség nyílik a résztvevők számának nagyarányú kibővítésére, illetve az oktatásban hagyományosan jelenlévő szerepek mellőzésére. A részvevők száma optimális esetben a 100-200 főt is elérheti, és ideális esetben ezek a tagok mind ugyanolyan mértékben kapcsolódnak a közös információáramlásba. Így nem szükséges, sőt nem megengedhető, hogy egyes tagok hierarchikusan kiemelkedjenek a csoportból. Ez a nézet merőben új megvilágításba helyezi a pedagógus szerepét, aki itt csoporttagként jelenik meg, és akként is vesz részt a közös tudás gyarapításában, melyet facilitátorok segítenek, akik kikerülhetnek akár a csoport tagjai közül.

Siemens szerint „A konnektivizmus egy tanuláselmélet a digitális korszak számára.” Vagyis egy újfajta igényekre és követelményekre adott válasz, reakció a fejlődésre, az innováció kiaknázása. Lázadás, technológiai és módszertani forradalom. Kulcsár úgy fogalmaz, hogy „Minden korszellemnek megvan a saját pedagógiai rendszere”, akárcsak a maga művészi kifejező módja. A konnektivizmus tehát – a hagyományoktól való bátor elrugaszkodásával – a nagy művészeti úttörők nyomában méltán viseli az -izmus végződést.
Hát nem olyan, akár egy konstruktivista avantgárd festmény?!


Irodalom:
Bessenyei István (2007): Tanulás és tanítás az információs társadalomban, Education and Culture, Budapest
Kulcsár Zsolt: Hálózati tanulás, URL: http://matchsz.inf.elte.hu/tt/docs/Kulcsar-Zsolt-Halozati-tanulas.pdf, Utolsó letöltés: 14.04.07. 15:01

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése