-
avagy mire jó a blog, ha nem arra, hogy
a bennrekedt gondolatok is teret kapjanak?
Az ÁVF-en április 9-10 között került
megrendezésre a kétszintű érettségit felülvizsgáló TÁMOP konferencia. A nagy létszámú
érettségi tárgyak (pl. matematika, magyar) esetében egy pedagógusok körében
kitölttetett kérdőív, míg a kis létszámú érettségi tárgyak esetében (pl.
gazdasági ismeretek, latin, egyéb idegen nyelvek), az érettségi tételkészítő
bizottságának összefoglalt munkája és véleménye alapján rendeződtek vitára
készen a szekciók. Az eredményeket előbb közel 30 perces prezentációban
mutatták be, majd ezt vitaindító kérdések alapján, spontán szerveződő vita
követte. Az egyes szekciók mindegyikén érettségiztetésben tapasztalt
pedagógusok, illetve az Oktatási Hivatal kormánytisztviselői is részt vettek.
A következő „panaszok”, pontosabban
fogalmazva detektált hiányosságok jelentek meg a vita során:
Minden
szekción megfogalmazódott ez a probléma, a latint kivéve – persze előfordulhat,
hogy ott elfelejtették említeni.
Tanári
megoldási javaslat erre a problémára matek & informatika esetén: töröljük
el a szóbeli részt. Ezt azzal indokolták, hogy se a matek, se az informatika
tudáshoz nincs szükség beszédre, egyébként is könnyebben és tisztábban
értékelhető egy kizárólag írásban beadott munka. – Matek emelt szinten azért
megtartanák a szóbelit, hiszen ott a tételbizonyítás és egyéb feladatok miatt
fontos szerepe van.
A
moderátor személyes megjegyzése, hogy ezt követően informatika tantárgy esetén
parázs vita alakult ki arról, mi értelme, milyen célja is van egyáltalán a
tantárgynak.
Tanári
megoldási javaslat: gyakoroljunk. Megtanulják. Muszáj, mivel a nyelvi
érettségin kötelező feladat levelet írni, ezért természetesen mindent meg kell
tennünk, hogy fejlesszük ezt a készséget.
A
moderátor személyes megjegyzése, hogy sajnos senkinek nem jutott eszébe az
érettségit módosítani a gyerekekhez – és nem a gyerekeket az anyaghoz. Az
internet terjedésére és a papírformátumú információhordozók haláltusájára való
tekintettel írhatnának a gyerekek pl. e-mailt. Vagy blogot…
A
moderátornak itt nincs megjegyzése…
A
nem kötelező érettségi tárgyak állandó mantrájává vált, hogy lehet választani.
Aki azt az adott tárgyat választja, gondolja komolyan, és akinek csak a
százalék kell, menjen pl. énekre, az kevesebbet árt. A moderátor jelezné, hogy
természetesen akár szociogram is rajzolható volna abból, melyik tantárgy
melyiket javasolja maga helyett azoknak, akik „csak” szeretnének egy
érettségit.
Második
mantraként említendő a kerettanterv által engedélyezett, bármilyen órára
felhasználható 10%-os keret. A moderátor szomorúan vette tudomásul, hogy
legalább akkora harc folyik ezekért a pedagógusok között, mint az alapítványok
esetében adónk 1%-áért.
A
moderátor személyes megjegyzése, hogy ezek szerint valószínűleg már az óvodából
is lemaradva jönnek ki a gyerekek. Sőt, a bölcsődei oktatási folyamatok
fejlesztésére is komoly figyelmet kellene fordítani…
Komolyan vehető probléma: a két szintű
érettségi két szintje leginkább dísz, az emelt szintet senki nem követeli meg
valójában, eltekintve 1-2 egyetemtől. Pedig – a tanárok álláspontja alapján –
ez volna az értelme a rendszernek. Válassza a középszintet, aki nem tanulna
tovább, és az emeltet, aki kacsintgat az egyetemre. Szerintük ezzel a
szabályozással az egyetemre bejutók száma is csökkenne, és jelentősen kisebb
lenne az első év okozta lemorzsolódás. Ráadásul így megoldható lenne az a
probléma is, hogy a követelményszintek érettségin összecsúszni látszanak, egyes
tárgyaknál (pl. latin) már most elválaszthatatlan az emelt és közép szint
egymástól. Átgondolásra javasolt gondolat.
Forrás:
- http://www.oktatas.hu/kozneveles/projektek/tamop318_minosegfejl ;
- A konferencián készített saját szekciójegyzetek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése